دوره 10 اجلاسیه 3
تعداد نمایندگان حاضر 197 جلسه 218
1 اعلام رسمیت جلسه و قرائت دستور

مسعود پزشکیان
بسم الله الرحمن الرحیم جلسه با حضور 197 نفر رسمی است. دستور جلسه را اعلام بفرمایید.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی
بسم الله الرحمن الرحیم دستور جلسه دویست و هجدهم روز چهار‌شنبه سی‌ام خردادماه 1397 هجری‌شمسی مطابق با ششم شوال 1439 هجری‌قمری: 1 ـ ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح یک‌فوریتی اصلاح بند «الف» ماده (90) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران. 2 ـ گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح یک‌فوریتی اصلاح ماده (1) قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی. 3 ـ بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی. 4 ـ گزارش کمیسیون مشترک در مورد رد لایحه یک‌فوریتی اصلاح بخشی از ساختار دولت. 5 ـ گزارش شور دوم کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم. 6 ـ گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مورد لایحه حفاظت از خاک. 7 ـ گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در همکاری‌های تأیید صلاحیت آزمایشگاهی آسیا ـ اقیانوسیه.
2 تلاوت آیاتی از قرآن مجید

مسعود پزشکیان
تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید.

اصغر برومند
(آیات 26 ـ 24 سوره مبارکه «یونس» توسط قاری محترم آقای اصغر برومند تلاوت گردید) اعوذ بالله من الشیطان الرجیم ـ بسم ‌الله الرحمن الرحیم إِنَّما مَثَلُ الْحَیاةِ الدُّنْیا کَماءٍ أَنْزَلْناهُ مِنَ السَّماءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَباتُ الْأَرْضِ مِمَّا یَأْکُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ حَتَّى إِذا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَها وَ ازَّیَّنَتْ وَ ظَنَّ أَهْلُها أَنَّهُمْ قادِرُونَ عَلَیْها أَتاها أَمْرُنا لَیْلاً أَوْ نَهاراً فَجَعَلْناها حَصِیداً کَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ کَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ * وَ اللَّهُ یَدْعُوا إِلى‏ دارِ السَّلامِ وَ یَهْدِی مَنْ یَشاءُ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ * لِلَّذِینَ أَحْسَنُوا الْحُسْنى‏ وَ زِیادَةٌ وَ لا یَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَ لا ذِلَّةٌ أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِیها خالِدُونَ * (صدق الله‌ العلی العظیم ـ حضار صلوات فرستادند)

مسعود پزشکیان
از برادر اصغر برومند قاری محترم تشکر می‌کنیم، ترجمه آیات را بفرمایید.

محمد علی وکیلی
به نام خداوند بخشنده مهربان «مثل زندگانی دنیا بی‌گمان مثل آبی است که آن را از آسمان فرو باریم آنگاه گیاهان زمین از خرمی و سبزی تا بدان‌جا که زمین آراسته و زیبا شود و اهل زمین پندارند که خود می‌توانند از آن بهره‌مند گردند اما ناگهان فرمان ما به شب یا روز در رسد و آن همه زیب و زیور زمین را چنان در او خشک کنیم که گویی دیروز هرگز چیزی نبوده است ما آیات خود را برای مردمی که می‌اندیشند بدین‌گونه روشن بیان می‌کنیم. خداوند به سرای سلامت و رستگاری دعوت می‌کند و هر که را می‌خواهد به راه راست هدایت می‌کند. آنان که نکویی کنند نکویی برند و پاداشی افزون‌تر و بر چهره‌هایشان نه غباری نشیند و نه ذلتی، اهل بهشتند و در آن جاودانه خواهند بود». راست گفت خداوند بلندمرتبه بزرگ.
3 ادامه رسیدگی به طرح اصلاح بند «الف» ماده (90) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

مسعود پزشکیان
دستور جلسه را بفرمایید.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی
بسم الله الرحمن الرحیم خدمت همکاران گرامی عرض سلام و ادب دارم. دستور اول گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح یک‌فوریتی اصلاح بند «الف» ماده (90) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران است. در جلسه گذشته کلیات آن به تصویب رسید، آقای رئیس! اگر اجازه بفرمایید من ماده‌واحده را برای بحث قرائت کنم.

مسعود پزشکیان
بفرمایید.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی
ماده‌واحده ـ بند «الف» ماده (90) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 14/12/1395 و تبصره آن به ‌شرح زیر اصلاح و یک تبصره به ‌عنوان تبصره (2) به آن الحاق می‌شود: الف ـ الحاقات زیر در ماده (70) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و اصلاحیه بعدی آن و در ماده (47) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) به ‌شرح زیر صورت می‌گیرد: سهمیه ورود با (5) درصد سهمیه اختصاصی برای همسران و فرزندان جانبازان زیر (25) درصد و همسران و فرزندان رزمندگان، با حداقل شش‌ ماه حضور داوطلبانه در جبهه به (30) درصد افزایش می‌یابد. تبصره 1 ـ در صورتی ‌که سهمیه (25) درصد ایثارگران (مشمولان ماده 70 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و اصلاح بعدی آن) تکمیل نگردد و (5) درصد سهمیه اختصاصی همسران و فرزندان جانبازان زیر (25) درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل شش‌ماه حضور داوطلبانه در جبهه، پاسخگوی متقاضیان واجدالشرایط نباشد دولت مکلف است مانده ظرفیت خالی (25) درصد ایثارگران را مازاد بر (5) درصد مذکور به همسران و فرزندان جانبازان زیر (25) درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل شش‌ ماه حضور داوطلبانه در جبهه که شرایط لازم را داشته باشند، اختصاص دهد. تبصره 2 ـ کسب حداقل (80) درصد حدنصاب شرایط علمی و امتیاز پذیرفته‌شدگان (آخرین فرد پذیرفته‌شده گزینش آزاد در هر کد رشته محل) برای تمامی رشته‌محل‌ها الزامی می‌باشد. این میزان در مورد برخی رشته‌های گروه علوم تجربی (مشتمل بر پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی و دستیاری پزشکی) منظورتان در اینجا از «دستیاری» دستیاری پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و امثال ذلک است؟ چون سایر رشته‌ها هم دستیاری دارند «و برخی رشته‌های گروه علوم ریاضی (مشتمل بر فنی و مهندسی) در آزمون سراسری و در تمامی رشته‌محل‌های کلیه مقاطع تحصیلات تکمیلی (85) درصد حدنصاب شرایط علمی می‌باشد. حکم این تبصره در اجرای قانون برنامه ششم بر حکم تبصره ماده (70) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران حاکم است». چون ما اینجا پیشنهاد داریم مخالف و موافق گفتگو کنند. آقای دکتر! دو تا درخواست رفع ابهام داریم که بعد خدمتتان عرض می‌کنم.

مسعود پزشکیان
بفرمایید.

علیرضا رحیمی
جناب آقای لاهوتی مخالف هستند، بفرمایید.

مهرداد لاهوتی
مخالف
بسم الله الرحمن الرحیم دوستان عنایت بفرمایند! ببینید آن چیزی که در طرح اولیه تهیه شده بود، هدف طراحان این بوده که عبارت «جانبازان بالای (25) درصد» را حذف کنیم و همه عزیزان جامعه ایثارگر ما در کنار همدیگر بتوانند یک رقابت علمی داشته باشند. اما آن چیزی که در کمیسیون اتفاق افتاده این است که هیچ تغییری داده نشده است، یعنی شما اگر در تبصره (1) نگاه کنید عین قانون برنامه ششم است. من حضوراً خدمت رئیس وقت جلسه هم عرض کردم، عین قانون برنامه ششم است، یعنی الان قانون برنامه ششم دقیقاً همین عبارت است. آقای دکتر کوهکن هم که می‌خواهند به عنوان موافق صحبت کنند و استاد بنده هستند، می‌خواهم جهت استحضارشان عرض کنم عین قانون برنامه ششم است و ما دیگر اصلاً لزومی نداشتیم. فقط دوستان در جریان باشند تنها تغییراتی که صورت گرفته این است که حدنصاب شرایط علمی و آن امتیاز برای پذیرفته‌شدگان را که قبلاً ضریبش (70) بوده، الان این ضریب را به (80) تبدیل کرده‌اند. خواهش من از دوستان این است، این چیزی که کمیسیون آموزش تصویب کرده با هدف اولیه فاصله بسیار زیادی دارد. در هدف اولیه جامعه ایثارگران متوقع بودند که عبارت بالای (25) درصد برداشته شود، اینها همه مشمول این امتیاز شوند و بتوانند آن نگرانی‌هایی که امروز در جامعه هم وجود دارد. دوستان! واقعیت قضیه این را هم بپذیریم، من دیروز هم عرض کردم، بالاخره اولویت به ایثارگران، واقعاً باید روزهای دفاع مقدس را یاد بیاوریم، اینها در هر صورت با ایثارگری‌ها و فداکاری‌های خودشان امنیت را برای کشور حفظ کردند و ما هم باید دفاع از حقوق آنها داشته باشیم. امروز بعضی‌ها که این اولویت‌ها را در جامعه ایراد می‌گیرند، آنها به یاد بیاورند واقعاً آن روزی که کسی پدر خودش را از دست داد، کسی که قسمتی از بدن خودش را از دست داد، اینها باید آن اولویت‌های لازم را داشته باشند. اما بحث شرایط علمی کشور را هم در نظر بگیرید، الان آقای دکتر قاضی‌زاده داشتند بحث موارد پزشکی را توضیح می‌دادند، همین عزیزان فردا باید بروند در جامعه پزشک و داروساز شوند، اینها را در نظر بگیرید. بنابراین هدف این بوده که اینها بیایند در کنار همدیگر قرار بگیرند، یک رقابت علمی داشته باشند، هر کسی که از امتیاز بالاتری برخوردار شد و استعداد بیشتری از نظر علمی داشت در همان جامعه، ما آن (30) درصد را نباید دست بزنیم، آن (30) درصد کاملاً‌ باید سر جای خودش محفوظ باشد، اما این رقابت علمی هم بین اینها صورت بگیرد. دوستان! الان با اتفاقی که افتاده هیچ فرقی نکرده، من از سخنگوی محترم کمیسیون خواهش می‌کنم توضیح بدهند، ما همین قانون برنامه ششم را داشتیم و داریم، لزومش چیست؟ تکرار قانون،‌ قانون، قانون. چه فایده دارد؟ این تبصره (1) عین قانون برنامه ششم است، ما هیچ تغییری در آن ندادیم. خواهش من از دوستان این است، با توجه به اینکه ما پیشنهاد داریم، پیشنهادات مختلفی چاپ شده، آقای دکتر کوهکن هم عنایت بفرمایند همراهی کنند که ان‌شا‌ءالله به امید خدا بتوانیم آن پیشنهاداتی که چاپ شده را هم خدمت دوستان مطرح کنیم، آن بهترین پیشنهاد را ان‌شا‌ءالله بتوانیم به تصویب برسانیم که برای جامعه ایثارگران مفید باشد و همه اقشار و جامعه ایثارگرانی که منتظر این پیام ما از مجلس هستند بتوانند از این مزایا استفاده کنند، متشکرم.

مسعود پزشکیان
متشکرم، موافق صحبت کند.

علیرضا رحیمی
جناب آقای کوهکن موافق هستند، بفرمایید.

محسن کوهکن ریزی
موافق
بسم الله الرحمن الرحیم صبح همه همکاران عزیز بخیر. من خدمت دوست و برادر عزیزم جناب آقای لاهوتی عرض می‌کنم وقتی که عزیزان پیشنهادی دارند و تصمیم دارند که در یک تبصره یا در یک ماده آنچه گزارش کمیسیون است رأی نیاورد تا امکان فراهم شود که آنها پیشنهادشان را مطرح کنند، حق این است که به مشخصات و مختصات آن پیشنهاد بپردازند، چرا؟ به خاطر اینکه حتی کسی هم که می‌خواهد مخالف صحبت کند وقتی آن ویژگی‌ها و مشخصات پیشنهاد بعدی که اگر اصل رأی نیاورد فرصت را برایشان فراهم می‌کند، باعث خواهد شد که آنها هم به آن سمت بروند که جناب ایشان اشاره‌ای به این نکته نکردند، ای کاش به این می‌پرداختند، این نکته اول. در فرمایشات جناب آقای لاهوتی چندین بار عزیز ما تکرار کردند که با آنچه در برنامه آمده، این عین آن است و هیچ تغییری نکرده است. می‌خواهم خدمت شما عرض کنم دو تا تغییر دارد که من اشاره می‌کنم. یکی اینکه آن کسب حداقل (70) درصد حدنصاب بود، این برای اینکه یک پیامی برای بخشی از جامعه که گاهی اوقات به ناحق تبلیغ می‌کند این گذاشتن سهمیه باعث خواهد شد که این جانبازان یا ایثارگران در آن حد و یا رده از سطح سواد علمی نباشند، یک پاسخ کاملاً مثبتی به این مسأله است. پس این یک فرق. فرق دیگر هم این است که قبلاً‌ در قانون برنامه شاید می‌شود گفت به اشتباه جانبازان دو دسته شده بودند، بالای (25) درصد و زیر (25) درصد که این هم برداشته شد. فلذا یک؛ عزیز ما پیشنهاد را اشاره نفرمودند که ببینیم ویژگی‌های آن چیست. بله، پیشنهاد مکتوب است، اما عزیزان می‌دانند گاهی اوقات توضیحات و استدلالی که برای آن پیشنهاد می‌آوریم مهم‌تر است و اذهان را به آن سمت و سو می‌برد که به اصل رأی ندهند، به این اشاره نکردند. نکته دوم هم دو تغییر اساسی که کرده را من خدمت شما عرض کردم. عذرخواهی می‌کنم.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی
اخطار قانون اساسی دارم.

علیرضا رحیمی
آقای دکتر! همکاران اخطار دارند. آقای سلیمی بفرمایید.

علیرضا سلیمی
بسم الله الرحمن الرحیم آقای دکتر! به نظر می‌رسد ابهام دارد، من تذکر داشتم.

مسعود پزشکیان
ابهام را مکتوب یادداشت کنید بدهید.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی
حاج‌آقای سلیمی! ابهام را باید مکتوب به رئیس جلسه تحویل بدهید، بررسی شود، در خدمتتان هستیم.

علیرضا رحیمی
آقای دکتر! جناب آقای کاتب هم اخطار و هم تذکر دارند.

مسعود پزشکیان
بفرمایید.

غلامرضا کاتب
تذکر آیین نامه
بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای رئیس! من خواستم برادر عزیزم جناب آقای لاهوتی که اشاره می‌کردند هیچ مغایرتی با قانون برنامه ندارد، هم تبصره (1) آن مغایر ماده (90)‌ قانون برنامه پنجم توسعه است، هم تبصره (2) هر دو مغایر قانون برنامه است و نیاز به دوسوم رأی دارد و طبق ماده (185) باید دوسوم رأی گرفته شود.

مسعود پزشکیان
متشکرم.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی
آقای دکتر! دو، سه تا رفع ابهام درخواست داده شده، اگر اجازه بدهید من مطرح کنم. یکی اینکه آقای امیرآبادی فرمودند با توجه به اینکه در بخشی از این ماده‌واحده‌، آقای میرزاده عزیز توجه بفرمایید! شما هم آمدید قانون برنامه و هم قانون جامع ایثارگران را اصلاح کردید. این دائمی است؟ آقای امیرآبادی! ابهام‌تان را توضیح بدهید.

احمد امیر آبادی فراهانی
پیشنهاد دهنده
بسم الله الرحمن الرحیم ببینید! رفع ابهامی که هست، جناب آقای میرزاده سخنگوی محترم کمیسیون! شما در ماده‌واحده می‌خواهید برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی را اصلاح کنید، اما در بند «الف» این ماده‌واحده آمدید الحاقات را به ماده (70) اضافه کردید و همچنین ماده (47) قانون تنظیم برخی از مواد (2). الان باید این را توضیح بدهید که منظور کمیسیون اینجا چیست؟ رفع ابهامی که من دادم این است که شما می‌خواهید برنامه پنجم را اصلاح کنید یا ماده (70) را می‌خواهید اصلاح کنید؟ اگر ماده (70) اصلاح شود این قانون دیگر دائمی است، اگر برنامه پنجم را اصلاح کنید این قانون فقط تا 1400 اعتبار دارد. در ضمن این الان باید با رأی نمایندگان رفع ابهام شود، چون شما اینجا دو تا آوردید و حتماً هم این ابهام دارد و مجری قانون قطعاً در اجرای این به مشکل برمی‌خورد. آقای دکتر پزشکیان! به نظر می‌رسد این باید با رأی نمایندگان رفع ابهام شود که بالاخره ما می‌خواهیم الان قانون برنامه را اصلاح کنیم یا ماده (70) قانون جامع را؟ البته در هر دو صورت دوسوم رأی نیاز دارد.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی
الان شما می‌خواهید قانون دائمی بنویسید یا ماهیت این باز پنج سال است؟ آقای میرزاده توجه کنید! شما الان دارید قانون برنامه را اصلاح می‌کنید، یعنی سهمیه (5) درصد بعد از پنج سال از بین می‌رود، معنی‌اش این است. بعد شما ماده (70) قانون جامع ایثارگران را دارید.

سیدحمایت میرزاده
ماده (90) قانون برنامه ششم خودش آمده ماده (70) را اصلاح کرده است. بنابراین هر دوی آنها است.

مسعود پزشکیان
شما ماده (70) قانون دائمی را دارید اصلاح می‌کنید.

سیدحمایت میرزاده
ماده (70) ایثارگران هم است، هر دو هست.

احمد امیر آبادی فراهانی
آقای دکتر پزشکیان ببخشید! اگر قرار است ما بند «الف» ماده (90) را اصلاح کنیم بنابراین ماده (70) به عنوان قانون دائمی اصلاح نمی‌شود و اعتبار این چهار سال است.

جهان بخش محبی نیا
اگر مجلس اصلاح کرد این تبدیل به قانون می‌شود.

سیدحمایت میرزاده
اصلاح می‌کنیم.

جهان بخش محبی نیا
بله، اصلاح می‌کنیم.

مسعود پزشکیان
بله، دائمی می‌شود.

احمد امیر آبادی فراهانی
آقای دکتر! بنابراین من این رفع ابهام را می‌دهم که این از قانون برنامه پنجساله در می‌آید، به عنوان اصلاح ماده (70)، ولی چون در قانون برنامه پنجساله آمده دوسوم نیاز دارد.

سیدحمایت میرزاده
پس با این حساب دوسوم نیاز ندارد.

مسعود پزشکیان
با این حساب دوسوم نیاز ندارد.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی
آقای دکتر! ابهام دومی که دوستان گرفتند و باز آقای امیرآبادی اشاره کردند این است که این قانون چون دارد در زمان کنکور تصویب می‌شود برای کسانی که امسال هم دارند کنکور می‌دهند اعمال شود یا چون صراحت ندارد، برای آزمون‌های سال 1398 به بعد؟

احمد امیر آبادی فراهانی
آقای رئیس ببینید! این ابهام من این‌گونه است، بحث حقوق مکتسبه است. یک نفری می‌آید با یک قانونی در انتخابات شرکت می‌کند از ثبت‌نام تا أخذ رأی یک قانون دارد. کسی که در آزمون ثبت‌نام می‌کند تا آزمون اجرا شود که جمعه هفته آینده آزمون اجرا می‌شود، بعد بیاید نتایج اعلام شود، با یک قانون آن فرد برای این مسابقه وارد شده است. بنابراین به نظر می‌رسد این الان باید تعیین تکلیف شود این قانونی که ما الان داریم تصویب می‌کنیم امسال که نصف این قانون فعلی اجرا شده و نصفش را می‌خواهیم با قانون جدید اجرایی کنیم، نظر نمایندگان باید شفاف داده شود. رفع ابهام من این است، یا باید بیاییم بگوییم که این آزمون 98 به بعد است، چون ببینید! بچه‌های مردم جمعه امتحان دارند، استرس دارند. بالاخره باید این مشخص و معلوم شود. یا باید بگوییم این قانون برای بعد از 98 به بعد است که فرد بیاید با همین قانون جدید ثبت‌نام کند، با علم و اطلاع ثبت‌نام کند و بیاید امتحان بدهد، یا باید بگوییم از همین نیمه راه این قانون جدید اجرایی می‌شود. نمایندگان محترم باید تکلیف این را در همین جلسه روشن کنند، چون واقعاً این ابهام دارد. آقای رئیس هم ابهام را پذیرفتند، من از ایشان تشکر می‌کنم و خواهش می‌کنم اگر در این زمینه هم تشخیص می‌دهند رأی‌گیری کنند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی
تذکر دارم.

علیرضا رحیمی
آقای دکتر! همکاران تذکر دارند، آقای جعفرزاده هم ماده (79) را تذکر دارند، از دیروز است.

مسعود پزشکیان
(79) را که الان نمی‌دهند. اجازه بدهید مخالف و موافق صحبت کنند.

علیرضا رحیمی
جناب آقای دلخوش مخالف هستند، بفرمایید.

سیدکاظم دلخوش اباتری
مخالف
بسم الله الرحمن الرحیم من تعجب می‌کنم هیأت‌رئیسه محترم توجه به قانونگذاری ما در مجلس ندارند. اینکه می‌فرمایند ابهام دارد، اینکه ابهام نیست. شما می‌فرمایید روز جمعه امتحان دارند، این مصوبه مجلس اگر تصویب شود تا به شورای محترم نگهبان نرفته و تا دوباره به مجلس برنگشته، اینکه مصوبه قانونی نمی‌شود، این قانون نمی‌شود. قانون هم عطف به ماسبق نمی‌کند. یعنی زمانی که قانون ابلاغ می‌شود بعد از تصویب شورای محترم نگهبان رفت و برگشت آن به مجلس می‌آید و نهایی شد، بعد از ابلاغ قابلیت اجرایی دارد و بعد از ابلاغ هم یک ماه طول می‌کشد. اینکه می‌فرمایید الان دانش‌آموزان می‌خواهند امتحان بدهند و دچار مشکل هستند، بنده عرض می‌کنم که اصلاً این‌طور نیست، آقای رئیس! قانون عطف به ماسبق نمی‌شود و این هم به این دانش‌آموزان فعلی برنمی‌خورد. خواهش می‌کنم این اصلاً ابهامی ندارد.

مسعود پزشکیان
متشکرم، موافق هم صحبت کند.

علیرضا رحیمی
موافق وقتشان را به جناب آقای قاضی‌پور داده‌اند، آقای قاضی‌پور بفرمایید.

نادر قاضی پور
موافق
بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام محضر ملت بزرگ ولایت‌مدار شجاع قهرمان ایران اسلامی، رهبر فرزانه، نیروهای مسلح و شما برادران و خواهران عزیز عصاره ملت در خانه ملت. پیشنهاد رفع ابهام همکار زحمتکش‌مان آقای امیرآبادی درست است. همکاران!‌ بعد از کنکور (35) روز‌، (40) روز برای انتخاب رشته طول می‌کشد. اگر در این موقع برود شورای نگهبان تأیید کند و بیاید ابلاغ شود قانون می‌شود. همکار عزیزم جناب آقای دلخوش متوجه عرایض من باشد که همین امروز که کنکور را دادند تعیین رشته نمی‌شود، تعیین رشته زمان‌بر است، در آن زمان می‌شود این کار را انجام داد. لذا ما باید این را برای سال بعد بنویسیم. الان استرس‌ها در خانواده‌ها بیشتر شده، هر چند تبصره (2) این قانون به ضرر خانواده شهدا و ایثارگران و برادران عزیز جانباز و همسران شهدا و جانبازان است. اصلاً این را آورده‌اند که اینها به دانشگاه نروند. (85) درصد را بیاورند نیازی به سهمیه نیست، وقتی که منطقه را بزند سهمیه را می‌آورد. این دو تا بند بر علیه خانواده ایثارگران و رزمندگان است، به نفع آنها نیست. حالا می‌خواهند بگویند به نفع آنهاست، عملاً این‌طور نیست. یقیناً ضرر خواهند کرد. (نایب‌رئیس ـ متشکرم) جناب آقای پزشکیان عزیز! لذا رفع ابهام آقای امیرآبادی قبول شود تا سالهای بعد، در کنکور سال 98 به بعد بشود. آقای پزشکیان! رفع ابهام را اولاً باید شما بگویید قید شود. آیا ما قانون برنامه پنجساله را عوض می‌کنیم یا این را قانون مادر می‌کنیم؟ این قانون را چهارساله می‌نویسیم یا دائم؟ حضرت‌عالی در شرح مذاکرات این را قید بفرمایید ثبت شود تا دقیقاً تکلیف مجریان عزیز مشخص شود. به عشق امام حسین، یا حسین.

مسعود پزشکیان
دولت بفرمایید.

ابراهیم خدایی
بسم الله الرحمن الرحیم اصل مسأله‌ای که دولت برای اصلاح وارد شد به خاطر این تبصره است و ما صریحاً می‌خواهیم با توجه به مشکلاتی که سال گذشته داشتیم و اعتراضات به شدت خیلی زیاد، ما می‌خواهیم برای کلیه آزمون‌ها در امسال عمل کنیم. پیشنهاد ما این است که از زمان تصویب لازم‌الاجرا شود. به امتحان هم ربطی ندارد، فرد امتحانش را می‌دهد. لذا دولت موافق است که برای امسال عمل شود.

مسعود پزشکیان
کمیسیون بفرمایید.

سیدحمایت میرزاده
دوستان! مطلبی که مطرح شد مثل این است که قانون جدید تصویب کنیم. این قانون جامع ایثارگران است که در همین مجلس تصویب شده، در برنامه ششم هم به آن صحه گذاشته است، فقط دو تا ابهام جزئی دارد، آن برطرف می‌شود، آن هم یکی اینکه اتفاقاً‌ به نفع ایثارگران است، جانبازان عزیز را به اشتباه دو دسته کردیم، می‌گوییم جانبازان زیر (25) درصد، بالای (25) درصد. این ابهام برطرف شده، کل جانبازان یک سهمیه دیده شده است. سطح علمی عزیزان ایثارگر هم قبلاً در عمومی (70) بود، به (80) رفته، در رشته‌های پرطرفدار (80) بوده که (85) شده، این هم درخواست عمومی جامعه است که دوستان به نظر کمیسیون رأی مثبت بدهند.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی
پیشنهاد آقای امیرآبادی این است که این قانون برای آزمون‌های سال 1398 و به بعد عمل شود. به این رأی می‌دهید.

مسعود پزشکیان
متشکرم، حضار 215 نفر، نمایندگان محترم رأی خودتان را نسبت به ابهام اعلام بفرمایید. کمیسیون و دولت مخالف هستند. پایان رأی‌گیری را اعلام می‌کنم، تصویب نشد.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی
آقای دکتر! نکته آخر هم اینکه در تبصره (2)، آقای میرزاده عزیز و جناب آقای دکتر خدایی! شما گفتید «برخی رشته‌ها»، برخی یعنی چه؟ آیا دولت رشته‌های دیگری را می‌خواهد با آیین‌نامه اضافه کند؟ این با سیاق قانون‌نویسی جور در نمی‌آید. یعنی رشته‌های علوم ریاضی شامل این رشته‌های خاص. (نایب‌رئیس ـ همان فنی و مهندسی) آقای دکتر! پس این کلمه «برخی» باید حذف شود.

مسعود پزشکیان
اصلاحش کنید.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی
در رابطه با اصل جزئیات ماده‌واحده مخالف و موافق صحبت کردند، نماینده دولت باید صحبت کند.

مسعود پزشکیان
دولت بفرمایید.

نادر قاضی پور
اصل ماده را رأی‌گیری کنید.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی
هنوز اصل ماده رأی‌گیری نشده است.

احمد امیر آبادی فراهانی
مگر تبصره (1) و (2) را جداگانه رأی نمی‌گیرید.

علیرضا رحیمی
آقای رئیس آقای جعفرزاده و برخی همکاران تذکر و اخطار دارند.

مسعود پزشکیان
فعلاً اجازه بدهید آقای خدایی صحبت کنند.

ابراهیم خدایی
بسم الله الرحمن الرحیم من دیروز هم در یک قسمتی از صحبت‌هایم اشکالی که ماده (90) برنامه ششم توسعه در ورودی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ایجاد کرده بود را اشاره کردم و یکی بحث تناقض قوانین بود که مخصوصاً من بخواهم این تناقض قوانین را اشاره کنم یکی این است که حدنصاب خود رزمنده‌ای که شش ماه جبهه دارد با توجه به قانون ایجاد تسهیلات برای رزمنده‌ها (80) درصد است، منتها برای فرزند و همسرش (70) درصد. یک بحث این است. یک بحث دیگر هم این است که خود جانبازان زیر (25) درصد بود که در قانون جامع ایثارگران جزء سهمیه (25)‌ درصد بوده، در ماده (90) قانون برنامه ششم توسعه جزء سهمیه (5) درصد آمد. یک مقدار خود جانبازان زیر (25) درصد هم اینجا متضرر شده‌اند. لذا وقتی که مجلس لایحه یک‌فوریتی اصلاح این بند را آورد با توجه به مسائل و مشکلاتی که ماده (90) در ورودی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در سال 96 ایجاد کرد، دولت هم تبصره (2) را پیشنهاد کرد با توجه به عدم توازن علمی و آن وضعیتی که مخصوصاً‌ در دانشگاه‌های برتر ما و اختلاف شدید علمی ایجاد کرد و من دیروز هم عرض کردم که متوسط سهم شرکت‌کنندگان جانبازان آن سهمیه (25) درصد (5/2) درصد است، منتها سهمی که در دانشگاه‌ها و رشته‌های برتر می‌گیرند تا سقف (25) درصد و به اضافه آن (5) درصد (30) درصد را می‌گیرند. این عدم توازن علمی ایجاد می‌کند، مخصوصاً بحث نمره‌شان و رتبه‌هایشان که اختلاف خیلی فاحشی دارد. این مسأله در بحث آزمون‌های پزشکی تخصصی هم اتفاق می‌افتد. لذا اعتقاد دارم آن ماده (90) برنامه ششم توسعه اولین آسیب را به خود ایثارگران در بحث جامعه وارد کرد و ما هیچ‌وقت نداشتیم که به سهمیه ایثارگران در جامعه دانشگاهی و دانشجویی اعتراض داشته باشیم. لذا اعتقاد دارم که این باید به صورت معقول اصلاح شود تا آن توازن و تعادل علمی برقرار شود. از طرف دیگر این بحث وجود دارد ما به این اعتقاد نداریم که ایثارگران وارد نشوند،‌ اعتقاد داریم درست توزیع شوند، اعتقاد داریم که همه (30) درصدشان در دانشگاه‌های برتری نیایند که مخصوصاً بحث رشد و توسعه علمی که ما داریم این توازن کلاس‌ها را با توجه به اختلاف شدید علمی به هم می‌زند و اینها نمی‌خواهند به رشته‌ها و دانشگاه‌های خاصی هدایت شوند. ما علی‌رغم اینکه امسال آزمون کارشناسی‌ارشدمان برگزار شد، فقط در دفترچه آوردیم، ما سه تحصن جدی از طرف دانشجوهای عادی داشتیم که فکر می‌کنیم این حتماً باید مد نظر نماینده‌های محترم مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد. من اعتقاد دارم که این بحث ماده (90) و این قانونی که تصویب شده باعث پایین آمدن سطح اعتبار اجتماعی و اصولاً باعث عدم ورود نخبگان و رتبه‌های برتر ما به دانشگاه‌ها و رشته‌های برتر دانشگا‌ه‌ها شده است. مخصوصاً ما در رشته‌های پزشکی و مهندسی که با سلامت و جان مردم روبرو هستیم احتیاج داریم که سطح علمی را رعایت کنیم. من یک نکته‌ای را هم توضیح بدهم، در رسانه‌ها آمده بود که سهمیه ایثارگران دارد اضافه می‌شود. سهمیه ایثارگران براساس ماده (90) همان (30) درصدی است که هست. یعنی سهمیه اضافه نمی‌شود، در قسمت‌های اول این اصلاحیه آن افراد مثلاً‌ جانبازان زیر (25) درصد را می‌آورد در سهمیه (25) درصد قرار می‌دهد، منتها سقف (30) درصد اضافه نمی‌شود، آن سقف وجود دارد (رنجبرزاده ـ وقتتان تمام است) و کل مباحث ما این است که این اصلاحیه و مخصوصاً آن تبصره و حدنصاب علمی باعث می‌شود که ما یک توزیع متعادل در کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی داشته باشیم و اعتقاد دارم که این به رشد و توسعه علمی و توانمندسازی علمی کشور کمک می‌کند و اعتماد اجتماعی را بالا می‌برد، خیلی متشکرم.

علیرضا رحیمی
آقای رئیس! همکاران تذکر هم دارند.

مسعود پزشکیان
بله، تذکر را هم گوش می‌دهیم.

علیرضا رحیمی
جناب آقای جعفرزاده تذکر دارند، بفرمایید.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی
تذکر قانون اساسی
آقای پزشکیان! اولین خواهش من این است، این هفته کنکور است.

مسعود پزشکیان
آقای جعفرزاده! ماده چند را دارید تذکر می‌دهید؟

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی
بند (9) اصل (3) قانون اساسی.

مسعود پزشکیان
شما که الان تذکر آیین‌نامه دادید.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی
نخیر، آقای دکتر ببینید! ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی مد نظر من است.

مسعود پزشکیان
آقای جعفرزاده! شما طبق آیین‌نامه الان باید بگویید ما اینجا تخلف کردیم، تذکر آیین‌نامه‌ای بدهید.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی
آقای پزشکیان! در رابطه با دستور است، اخطار قانون اساسی دارم در رابطه با دو تبصره‌ای که برای ایثارگران است، (نایب‌رئیس ـ متشکرم) الان هم باید اینجا مطرح کنم.

مسعود پزشکیان
نوبت شما نیست، طبق نوبت باید برویم، نمی‌شود که در آیین‌نامه بنویسی و بعد بیایی اخطار قانون اساسی بدهی. از شما متشکرم. تذکر بعدی را بفرمایید.

علیرضا رحیمی
جناب آقای پژمانفر تذکر دارند‌، بفرمایید.

نصراله پژمان فر
تذکر آیین نامه
بسم الله الرحمن الرحیم آقای دکتر! من ابتدائاً (29) خرداد که سالگرد درگذشت مرحوم دکتر علی شریعتی است را یادآور می‌شوم و یک جمله‌ای از ایشان را اینجا عرض می‌کنم (نایب‌رئیس ـ تذکرتان ماده چند است؟) تذکرم مواد (77)، (78) و (80) آیین‌نامه داخلی مجلس است. ایشان فرمودند «پای هیچ‌یک از قراردادهای استعماری را روحانیت امضا نکرده است و تا آنجایی که من می‌دانم زیر تمامی قراردادهای استعماری را کسانی امضا کرده‌اند که از میان ما تحصیلکرده‌ها بودند، دکتر و مهندس و لیسانسه بودند». آقای دکتر! من این جمله ایشان را یادآور شدم برای اینکه امروز در ارتباط با موضوع FATF نقطه‌نظرات متعددی از ناحیه نماینده‌ها، شخصیت‌های مختلف، ائمه جمعه و افراد متعدد ابراز می‌شود. منتها در ارتباط با این مسائل خیلی از افراد حتی اجازه اظهارنظر کردن را به نسبت به دیگران کأنه می‌خواهند ندهند و با یک ادبیات به جای اینکه بیایند استدلال بیاورند، پاسخ بدهند، ادله خودشان را در ارتباط با این موضوع مطرح کنند، می‌آیند موضوعات دیگری را مطرح می‌کنند، حتی در روزنامه‌ها. آقای دکتر! عرض من تمام شود، حتی امروز در روزنامه‌ها مثل دوران برجام یک لیستی درست کردند، نماینده‌هایی که سواد این کار را ندارند یا دارند.

مسعود پزشکیان
اینکه به موضوع ما ربطی ندارد.

نصراله پژمان فر
آقای دکتر! عرض کردم، من این تذکر را در دستور روز دارم عرض می‌کنم.

مسعود پزشکیان
دستور روز را بعد از این موضوع می‌توانستید صحبت کنید، متشکرم. کمیسیون بیاید بحثش را بکند.

نصراله پژمان فر
عرض من تمام نشد.

مسعود پزشکیان
حاج‌آقا! چون مربوط به موضوع نیست اگر بعداً فرصت شد در خدمت شما هستیم.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی
آقای دکتر! چون آنجا در مشروح مذاکرات گفته شد «برخی» باید حذف شود، «برخی» هست، چون مشتمل به معنی.

مسعود پزشکیان
«برخی» وجود دارد، بفرمایید.

سیدحمایت میرزاده
دوستان! من تقاضا می‌کنم گزارشی که چاپ‌شده (936) را عنایت داشته باشید، در پیوست آن هم قانون جامع خدمات‌رسانی ایثارگران آمده، هم ماده (90) در آنجا مفصل آمده، مشخص شده بحث‌هایی که امروز در مجلس خصوصاً عزیزان مخالف یا به نام تذکر می‌دهند، اصلاً چیزی نیست که امروز در کمیسیون آموزش یا در این جلسه بخواهیم تصمیم بگیریم. هم در قانون جامع ایثارگران در 2/10/91 مصوب شده و قانون است، هم در برنامه ششم آمده، دو تا ابهام اساسی وجود داشت، طراحان هم مد نظرشان اصلاح این دو تا ابهام اساسی بوده، تقاضا می‌کنم بحث طوری نشود که مثل اینکه امروز مجلس دهم می‌خواهد راجع به سهمیه‌ها صحبت کند یا سهمیه‌ها را جابه‌جا کند. نه سهمیه‌ها جابه‌جا می‌شوند، نه بحث جدیدی است. آن دو تا ابهام را شفاف عرض کردم این است، یکی به نفع جانبازان عزیز است که جانبازان در تاریخ انقلاب اسلامی در سهمیه‌ها هیچ‌وقت خودشان تفکیک نشده‌ بودند، بلکه مدنظر خانواده‌هایشان زیر (25) درصد بوده، به اشتباه خود جانبازان زیر (25) درصد هم عنوان شده، الان می‌خواهیم آن را اصلاح کنیم، بگوییم جانبازان کلاً یک سهمیه هستند. دوم هم اعتراضاتی که بوده، کارنامه‌ها و به اصطلاح اطلاعاتی که در اختیار نمایندگان قرار می‌گرفته، آقاجان! فاصله سطح علمی عزیزانی که در دانشگاه‌ها پذیرفته شده‌اند گاهی خیلی زیاد است، سطح کلاس‌ها طوری است که اداره کردن آن برای اساتید هم سخت است. بیاییم کاری کنیم از این ایثارگران عزیزی که وارد این دانشگاه‌ها می‌شوند سطح علمی بالاتر جذب شوند. فلذا به این خاطر است که بحث (70) درصد به (80) درصد در رشته‌های عمومی و در رشته‌های پرطرفدار پزشکی و فنی مهندسی نه «برخی»،‌ افزایش پیدا می‌کند فقط فنی مهندسی است، گروه ریاضی هم که قبلاً‌ این پرطرفدارها (80) بود الان به (85) درصد می‌رسد. (نایب‌رئیس ـ متشکرم) بنابراین تقاضا می‌کنم به جهت اینکه هم دولت موافق این اصلاح است، هم به نفع ایثارگران عزیز است، هم به نفع کل کسانی که داوطلب جویای علم هستند، هم کمیسیون آموزش و هم دولت موافق هستند رأی مثبت بدهید، متشکرم.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی
آقای رئیس! چون تبصره‌های (1) و (2) خلاف برنامه است الان حضرت‌عالی متن ماده‌واحده را به رأی بگذارید، بعد تبصره‌های (1) و (2) باید مجزا رأی‌گیری شود.

مسعود پزشکیان
حضار 210 نفر، نمایندگان محترم رأی خودتان را نسبت به این موضوع اعلام بفرمایید. ماده‌واحده را به رأی می‌گذاریم، نمایندگان محترم در رأی‌گیری شرکت بفرمایید. پایان رأی‌گیری را اعلام می‌کنم، تصویب شد. آقای اکبری ماده‌واحده دوسوم نمی‌خواهد.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی
آقای رئیس! تبصره (1) را به رأی بگذارید.

مسعود پزشکیان
تبصره (1) هم عین قانون است، کجایش خلاف برنامه است؟

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی
نه، آقای دکتر! با ماده (90) قانون برنامه متفاوت است. تبصره (1) دوسوم رأی می‌خواهد.

مسعود پزشکیان
حضار 213 نفر، تبصره (1) را به رأی می‌گذاریم. نمایندگان محترم لطفاً‌ در رأی‌گیری شرکت بفرمایید، ما دوسوم رأی می‌خواهیم. پایان رأی‌گیری را اعلام می‌کنم، تصویب نشد. به کمیسیون ارجاع می‌دهیم که این را اصلاح کنند، الان فرصت نداریم بحث کنیم. حضار 211 نفر، تبصره (2) را به رأی می‌گذاریم. نمایندگان محترم لطفاً به تبصره (2) رأی خودتان را اعلام بفرمایید. (قاضی‌زاده‌هاشمی ـ تبصره 2 هم دوسوم رأی می‌خواهد) پایان رأی‌گیری را اعلام می‌کنم، تصویب نشد. این هم به کمیسیون ارجاع می‌شود، چون پیشنهادات زیاد است در کمیسیون جمع‌بندی و حل شود.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی
پیشنهاد جایگزین کل داریم، پیشنهاد برای تبصره نداریم.

مسعود پزشکیان
در کمیسیون می‌نشینند بحث می‌کنند، متشکرم.
4 اعلام وصول طرح الحاق بند «ز» به بند (5) ماده (6) قانون اصلاح موادی به قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (44) قانون اساسی با قید یک‌فوریت و تصویب فوریت آن

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی
آقای دکتر! درخواست یک‌فوریت هم داریم.

مسعود پزشکیان
می‌رسیم بررسی کنیم؟

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی
بله، یک ربع وقت می‌خواهد. آقای دکتر موسوی! فوریت‌تان را توضیح بدهید. برای الحاق بند «ز» به بند (5) ماده (6) قانون اصلاح موادی به قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (44) قانون اساسی پیشنهاد یک‌فوریت دارند. بفرمایید.

سیدفرید موسوی
پیشنهاد دهنده
بسم الله الرحمن الرحیم خدمت همکاران محترم عرض سلام و خسته‌نباشید دارم و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه بزرگواران و هموطنان عزیز در ماه مبارک گذشته. لازم می‌دانم در ابتدای عرایضم تبریکی را بابت موفقیت تیم ملی فوتبال کشورمان داشته باشم و آرزوی توفیق در ادامه راه برای این عزیزان. درخصوص یک‌فوریت طرحی که الان موضوع بحث است متأسفانه آنقدر بحث فوریت طرح در صف انتظار بود که الان که مطرح می‌شود حسب مواردی که عرض می‌کنم امروز نه فقط یک‌فوریت، بلکه بیراه نیست دوفوریت هم مطرح شود، حسب اضطراری که این موضوع دارد. همکاران عنایت دارند که ارتقای شفافیت و رقابت سالم در اقتصاد یکی از راهکارهای برون‌رفت از وضعیت جاری اقتصادی است که درگیر آن هستیم. عدم وجود شفافیت و رقابت چالش‌های جدی در تحقق برنامه‌های اقتصادی را همواره به همراه داشته و شرکت‌های موضوع ماده (6) را، ببینید! فوریتی که ارائه کردیم به این شکل است که مجلس در قانون اصل (44)‌ در بند (5) ماده (6) قانونی مصوب کرده، به این شکل که شرکت‌های زیرمجموعه نهادهای عمومی غیردولتی باید صورت‌های مالی خودشان را از طریق سامانه مشخص‌شده سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر کنند. این انتشار همان شفافیت و رقابت سالم را به همراه دارد، چون واقعاً کسی اطلاع ندارد که در این شرکت‌ها الان چه می‌گذرد. وضعیت جاری که الان درگیر آن هستیم براساس گزارشی که همکاران محترم (که تشکر هم می‌کنم) در کمیسیون ویژه حمایت از تولید گزارشی را آبان‌ماه سال گذشته به مجلس ارائه کردند که وقتی این قانون در سال 1393 مصوب شد، براساس گزارش سال 1396 از (320) شرکت که مشمول اجرای این قانون می‌شدند متأسفانه صرفاً‌ (14) شرکت در سازمان بورس و آن سامانه‌ها صورت‌های مالی خودشان را منتشر کردند. دوستان توجه دارند برای یک بررسی و حکم قانونی چقدر از وقت مجلس، کمیسیون‌ها و کمیته‌ها درگیر می‌شود، عزیزان موافق، موافق صحبت می‌کنند، زمان درگیر می‌شود. ولی وقتی که وارد اجرا می‌شود، قانونی که ضمانت اجراء ندارد قانونی است که روی کاغذ مانده است. ما روی همین اساس با بعضی از همکاران یک پیشنهادی را به مجلس محترم ارائه کردیم که ضمانت اجرایی را برای این حکم قانونی داشته باشیم. حالا چرا اضطرار دارد؟ ببینید! امسال که خردادماه و تیرماه است، تقریباً‌ اوایل سال مجامع عمومی شرکت‌ها در حال برگزاری است. روی همین اساس است که ما اشاره داریم با قید فوریت الزام قانونی بگذاریم و شرکت‌هایی که صورت‌های مالی خودشان را به درست منتشر نمی‌کنند، یعنی قانون درست را اجرا نمی‌کنند ما یک‌سری مجازات‌هایی را برای این شرکت‌ها تعریف می‌کنیم که ان‌شا‌ءالله بتوانیم اجرایی‌شده این قانون را ببینیم. یعنی سال بعد نبینیم از این (320) تا شرکت صرفاً‌ (14) تا شرکت اجرا کردند که اگر این ضمانت را هم ما تصویب نکنیم تعدادی از این (14) شرکت دیگر منتشر نمی‌کنند و الان دست ما به هیچ جایی هم بند نیست، نه از کسی می‌توانیم سؤالی کنیم، نه می‌توانیم تذکری بدهیم،‌ چون اینها نهادهای عمومی غیردولتی هستند. ولی اگر ما ضمانت اجرایی را امروز مصوب کنیم این قانونی که برای اجرای سیاست‌های کلی اصل (44)‌ است عملیاتی می‌شود و یک گام مثبتی است که برای ارتقای شفافیت در اقتصادمان برمی‌داریم و این ارتقای شفافیت قطعاً دوستان تصدیق می‌کنند که از بسیاری از اقداماتی که برای مبارزه با فساد است کارآمدتر و اثربخش‌تر است، سپاسگزارم.

مسعود پزشکیان
مخالف صحبت کند.

علیرضا رحیمی
جناب آقای سلیمی مخالف هستند، بفرمایید.

علیرضا سلیمی
مخالف
بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای رئیس و همکاران محترم ببینید! اولاً این طرح یک‌فوریتی است. آقای رئیس! از نظر شکلی وقتی یک طرح یک‌فوریتی به مجلس ارائه می‌شود در مقدمه توجیهی باید دلایل فوریت نگاشته شود. اشکال اول این است که متأسفانه هیأت‌رئیسه محترم در دستور گذاشتند، می‌بایست حتماً مقدمه توجیهی ملاحظه می‌شد و بعد ما نگاه می‌کردیم ببینیم که آیا دلیل فوریت در اینجا ثبت و ضبط شده است یا نه. آقای رئیس! نه تنها در مقدمه توجیهی اشاره‌ای به دلیل فوریت نشده، بلکه در سخنان برادر بسیار بسیار عزیزم جناب آقای موسوی‌ هم علت فوریت، اینکه این طرح بر چه اساسی مقدم بر سایر طرح‌ها است، در اینجا به آن اشاره نشد، این نکته اول. پس از این جهت مغایر آیین‌نامه است. از جهت دیگر باز هیأت محترم رئیسه اینجا به هر کیفیت رعایت کند. از جهت دوم هم باز مغایر آیین‌نامه است. آقای رئیس! براساس ماده (142) آیین‌نامه مجلس طرح‌ یا لوایحی که به مجلس ارائه می‌شود باید برای یک موضوع باشد. متأسفانه این طرح دارای یک موضوع نیست. اداره قوانین مجلس هم خوشبختانه به این مسأله توجه کرده و به هر کیفیت اشاره کرده که از نظر ماده (142) آیین‌نامه ایراد دارد. از این جهت هم به نظر می‌رسد قابل طرح نیست،‌ این نکته دوم. نکته سوم این است که خوشبختانه ما در این رابطه قانون داریم و الان مشخص نیست براساس چه منطقی ما باز دوباره داریم تکرار می‌کنیم. آقای رئیس! یکی از مشکلات ما این است که گاهی از اوقات با یک تفسیر می‌توانیم مسأله و معضلی را حل کنیم، می‌آییم مرتب قانونگذاری، قانونگذاری و قانونگذاری. حجم زیادی از قوانین روی هم انباشته شده و دولت‌ها هم واقعاً فرصت اجرای این همه قانون را ندارند. نکته بعدی که من می‌خواهم عرض کنم در مقدمه توجیهی بحث ارتقای شفافیت را در شرکت‌های تابعه نهادهای عمومی غیردولتی کشور مطرح کردند، اتفاقاً ما از شفافیت به نحو چشم‌گیری استقبال می‌کنیم، اما بعضی از مطالب است که من ناچارم در بحث شفافیت اینجا از این تریبون عمومی به سمع ملت بزرگ ایران برسانم. عزیزان من! ما در ماده (29)‌ برنامه برای ایجاد شفافیت گفتیم حقوق و مزایای مقامات در سامانه ثبت شود. یک سال گذشته، چرا انجام نشد؟ قرارداد توتال، ما این همه در مجلس گفتیم متن قرارداد را به ما بدهید، گفتند محرمانه است. چرا این متن به ما داده نشد؟ آیا اینها مغایر شفافیت نیست؟ در قرارداد پژو که الان رها کرده رفته باز همین‌طور بحث شفافیت، اینها محرمانه باقی ماند. چرا اینها را به ما ندادند؟ هنوز هم که هنوز است ما به عنوان مجلس و نمایندگان مجلس هر چه این طرف و آن طرف می‌زنیم از این قراردادها اطلاع پیدا کنیم چیزی به ما داده نمی‌شود، اینها شرکت‌های عمومی هم هستند، ما طرفدار شفافیت هستیم. اگر ما دنبال شفافیت هستیم بحث مهمتر این بود که بیاییم جلوی این همه محرمانه‌ها، لیست بلند محرمانه‌ها را بگیریم. در بحث ابتیاع و خرید هواپیماها باز گفتند محرمانه است. آقای رئیس! الان دلار (4200) تومان را دارند به یک عده خاص می‌دهند، اینها می‌آیند اجناسی را وارد می‌کنند و در بازار با دلار (8000) تومان می‌فروشند. یک رانت (110) هزار میلیارد تومانی ایجاد شده است. چه کسانی؟ یعنی دهها بابک زنجانی درست شده است. اتفاقاً ما دنبال شفافیت هستیم. بیاییم ببینیم بالاخره به چه کسانی داده شد. به هر کیفیت این هم از نظر شکلی ایراد دارد، عرض کردم مغایر ماده (142) آیین‌نامه است، در مقدمه توجیهی به دلایل فوریتش اشاره نشده، هم از نظر محتوایی ما نیازی نداشتیم، در قانونی که قبلاً تصویب کردیم اشاره‌ای به این (10) درصد شده، به نظر می‌رسد که ما نیاز نداریم. اگر جایی قانون اجرا نمی‌شود مجلس باید برای اجرای قانون جدیت به خرج بدهد، نه اینکه پشت سر هم مدام قانون پشت قانون، متشکرم.

مسعود پزشکیان
خیلی ممنون، موافق صحبت کند.

علیرضا رحیمی
جناب آقای کولیوند موافق هستند، بفرمایید.

محمدجواد کولیوند
موافق
بسم الله الرحمن الرحیم خدمت همه همکاران محترم عرض سلام و ادب دارم. با توجه به اینکه در هفته جهادگران کشاورزی هستیم، جهادگران که در دوران دفاع مقدس هم بسیار کمک ویژه‌ای کردند، به این قشر عزیز هم تبریک می‌گوییم. همان‌طور که مستحضرید یکی از بحث‌های جدی اقتصاد ما بحث نقدینگی‌هایی است که در جامعه وجود دارد، از بخش خصوصی، نهادهای عمومی غیردولتی و بخش‌های دولتی. البته اشاراتی هم که برادر عزیزمان جناب آقای سلیمی انجام دادند منافاتی ندارد که آن شفافیتی هم که ایشان فرمودند در بحث حقوق‌های نجومی یا در بحث قراردادهای نفتی یا جاهای دیگر، این منافاتی با این شفافیت هم ندارد، بلکه تأکید می‌کند که ما راجع به اصل شفافیت در بحث اقتصاد و صورت‌های مالی باید تأکید جدی داشته باشیم. همکاران محترم! سازمان بورس و اوراق بهادار بعد از مکاتبات بسیار عدیده که در گزارش نظارتی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اصل (44) در مجلس چاپ شده، اشاره کرده که از حدود (320) شرکت عمومی غیردولتی بعد از مکاتبات بسیار زیاد (14) شرکت آمدند و صورت‌های مالی‌شان را به بورس ارائه داده‌اند. علت اینکه این یک‌فوریت امروز مطرح است و ان‌شا‌ءالله باید به این یک‌فوریت رأی بدهیم که بتوانیم یک‌ماهه تعیین تکلیف کنیم به جهت این است که مجامع این شرکت‌ها در حال بررسی است. لذا اگر ما امروز این یک‌فوریت را تصویب نکنیم و به صورت عادی برود و زمان را از دست بدهیم طبیعتاً برای سالهای بعدی می‌رود و این شفافیتی که باید صورت‌های مالی این شرکت‌ها برای بورس ارسال شود و معلوم شود چه میزان نقدینگی دارد جابه‌جا می‌شود، چه میزان درآمدها و هزینه‌های اینها به چه شکل است، این از دست ما می‌رود. از چه منابعی دارند اینها استفاده می‌کنند؟ این منابع را صرف چه چیزهایی انجام می‌دهند؟ در درون بحث‌های مالی‌شان چه خبر است؟ امروز یکی از بحث‌های جدی همین است. اگر ما شفافیت را از هر زاویه‌ای ببریم و سندیت به آن بدهیم مطمئناً قسمتی از گیرمان در بحث اقتصاد را می‌توانیم رفع کنیم. یک مشکل اساسی که در کشور وجود دارد بسیاری از عناصر فرصت‌طلب دارند از این ظرفیت استفاده می‌کنند و این ظرفیت را برای خودشان بهانه قرار می‌دهند و به اهداف خودشان می‌رسند. دوستان! من خواهش می‌کنم دقت کنید، اصل شفافیت را که مجلس به دنبال آن است و اصل نظارتی مجلس است، ما باید این اصل را محکم بگیریم، حالا اگر جایی دیگر هم برای شفافیت حقوق‌ها و بحث قراردادها قانون داریم، اگر برای آنها هم خدای‌ناکرده دارد اتفاقی می‌افتد و یا مبهم مانده و یا چاپ نمی‌کنند، آن را باید ما نظارت‌مان را قوی کنیم. این دلیل نمی‌شود که ما اینجا هم کوتاه بیاییم و این نهادهای عمومی غیردولتی عمده صورت‌حسابهای مالی‌شان را منتشر نکنند. اگر این اتفاق بیفتد شما مطمئن باشید منابع معلوم می‌شود، کجا دارد هزینه می‌شود، بورس تکلیف خودش را می‌داند. نظارت بر اصل (44) حداقل یک بخشی از گره را می‌تواند باز کند. من احساس می‌کنم که ما در فوریت این طرح باید این را بگوییم، چون کمتر از یک ماه دیگر در مجامع عمومی این شرکت‌ها تصمیماتی گرفته می‌شود که این مجامع باید بتوانند با این قانون بیایند و این صورت‌های مالی‌شان را چاپ کنند و در اختیار بورس بگذارند. همکاران محترم! من خواهش می‌کنم به یک‌فوریت این طرح رأی بدهید، ان‌شا‌ءالله کمیسیون محترم هم در دستور کار بگذارند، ما بتوانیم حداقل ظرف یک ماه این بحث را شفاف کنیم و تبدیل به قانون کنیم و در حقیقت نظارت را انجام بدهیم. خیلی ممنون.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی
برای الحاق بند «ز» به بند (5) ماده (6) قانون اصلاح موادی به قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (44) قانون اساسی درخواست یک‌فوریت شده است.

مسعود پزشکیان
متشکرم. حضار 201 نفر، نمایندگان محترم نسبت به یک‌فوریت مسأله رأی خودتان را اعلام بفرمایید. پایان رأی‌گیری را اعلام می‌کنم، تصویب شد. حاج‌آقا پژمانفر! حرف شما نصفه ماند، بگویید تا جلسه را تعطیل کنیم. بفرمایید.

نصراله پژمان فر
بسم الله الرحمن الرحیم خیلی متشکر آقای رئیس. عرض بنده این بود که در ارتباط با طرح‌ها و لوایحی که در مجلس مطرح می‌شود نقطه‌نظرات موافق و مخالف فراوان در ارتباط با مسأله وجود دارد. یکی از بحث‌هایی که مطرح شده همین موضوع FATF است که افراد بزرگواری نسبت به این موضوع اظهارنظر کردند و اظهارنظر می‌کنند، مثل ائمه جمعه، ائمه جماعات یا شخصیت‌های حقیقی و حقوقی، این را به عنوان یک لایحه استعماری می‌دانند و نگرانی‌هایی نسبت به این موضوع دارند. امروز از تریبون‌های رسمی و غیررسمی یک هجمه‌ای نسبت به این افراد صورت می‌گیرد، اشکالی ندارد در مباحث نقطه‌نظرات موافق، مخالف، ادله و مناظره بحث شود، حتی همین روز دوشنبه هفته آینده در ارتباط با همین فراکسیون شفافیت قرار است که دوستان موافق و مخالف نسبت به این مسأله حضور پیدا کنند و نقطه‌نظرات‌شان را مطرح کنند. عرض بنده این است که با توجه به اینکه امروز باید اجازه بدهند با یک ادبیات سخیف و حمله و توهین نسبت به افراد وارد نشوند. حتی امروز در روزنامه‌ها آمدند یک لیستی درست کردند به عنوان کسانی که مخالف هستند، آیا اینها سواد این موضوع را دارند یا ندارند؟ بنده به عنوان کسی که نسبت به این موضوع نگران و مخالف هستم از همین تریبون اعلام می‌کنم نسبت به این مسأله آمادگی مناظره دارم و اعلام می‌کنم که نسبت به این موضوع حاضر هستیم مباحثه کنیم. حالا به زعم دوستان ما سوادش را ممکن است نداشته باشیم، در موضوع برجام هم همین موضوع را مطرح کردند. آقای دکتر! عرض بنده این است که افرادی که اظهارنظر می‌کنند نباید اجازه بدهیم هتک حرمت شود.

مسعود پزشکیان
خیلی متشکرم، شما یک دقیقه هم قبلاً صحبت کردید، برای دیدار رهبری باید برویم، متشکرم.
5 اعلام ختم جلسه و تاریخ تشکیل جلسه آینده

مسعود پزشکیان
جلسه بعدی ما ساعت (8) صبح روز یکشنبه سوم تیرماه 1397 و دستور جلسه ادامه دستور هفتگی است که اعلام خواهد شد. پایان جلسه را اعلام می‌کنم.

ناطقین
بازگشت به بالا